Small Ships Race

Teksti, kaaviot ja kuvat Riitta Saksanen, Jukka Lehtinen ja Mauri Terho

SSR oli nimetty Hyvän Tuulen Toteemin Optarikisaksi. Säännöt ja radan oli laatinut Lehtisen Jukka. Tällaiset olivat säännöt.

Tulikohan niitä valituksia…

Tällainen oli Jukan laatima merikartta radasta, jonka Turusen Hannu ja Rissasen Esa kävivät merkkaamassa.

Osanottajia kisaan ilmoittautui kuusi urhoolista ”Cap horn kiertäjää”. Arvontakaavion lähtöasetelma oli tällainen.

Valimstutuminen kisaan oli tietysti huolellista ja ammattimaisen tarkkaa. Jokainenhan halusi voittaa… Lehtisen Jukka, Leinon Kaj ja Duusin Markus trimmaavat jollia.

Katsomossa lähtöjä seurattiin tarkkaavaisina. Vaikkakin nuorisoa ehkä keinu kiinnosti enemmän kuin kisa, niin Syrjälän Päivi ja Rissasen Tuula nauttivat innoissaan tiukoista lähtötaisteluista.

Tiukkana lähettäjänä ja ajanottajana toimi Mäenpään Hannu. Finaalin lähdössä Leinon Kaj ja Duusin Markus kolistelevat.

Kalliokatsomossa seurattiin tarkasti kuinka finalistit selviytyvät radan tiukoista käännöksistä.

Alemmassa rantakatsomossa nuoremmat ottivat finaalin voittajasta oppia kaarnapurren uittamisessa.

Varsinaisen kisan nopeinta, Onas isäntä Markusta, ei hätkäyttänyt suuren purjehtijalupauksen Romppa-Frankin tyylinäyte, joka teki seisaaltaan sen mitä muut istuen ja kontallaan. Eikä myöskään tieto siitä, että Ville purjehti radan aikaan 12.06 eli nopeammin kuin hän. ”Olosuhteethan eivät enää olleet samat…” (Selvästi poimittu listasta: ”urhelijoiden topten-selityksiä hävityn kisan jälkeen”. Latojan huomautus). Kisan palkinnot jaettiin illalla kun silakat oli syöty.