Veneily Saimaan kanavan kautta

Teksti ja kuvat Jouko Berghäll

Ostimme Kuopiosta Sunwind-27 purjeveneen ja ajoin sen yhden vanhan ystäväni kanssa Kuopiosta Saimaan kanavan kautta Helsinkiin touko-kesäkuun vaihteessa 2010. Tämän kirjoituksen tarkoitus on selvittää matkaa suunnitteleville kulkua kanavan kautta ja siihen tarvittavia papereita.

Paperit

“Saimaan kanavan veneliikenneohjeet” on kattava tietopaketti kanavalla liikennöintiin. Sen löytää mm. Googlesta hakusanalla “Saimaan kanava”. Aukeavassa kuvassa on oikealla ylhäällä otsikko “Katso myös”. Valitse siitä “Veneily Saimaan kanavassa”. Aukeaa uusi sivu, jonka alaosassa puhutaan “veneliikenneohjeista”. Siitä painamalla päästään samanotsikkoiselle sivulle, jonka yläosassa on kolme valintakohtaa: “Ilmoitus huvialuksella …, Aluksen matkustajaluetteloilmoitus ja veneliikenneohjeet 2010”.

“Veneliikenneohjeet 2010” johtaa siihen tietopakettiin, josta selviää kaikki tarvittava tieto, osoitteet ja puhelinnumerot liikennöinnistä kanavalla poikkeamatta tai poikkeamalla Viipuriin. Ylemmät kaksi ilmoitusta ovat tarpeellisia lomakkeita. Ensimmäisellä ilmoitetaan Saimaan kanavan hoitokunnalle vähintään viikkoa ennen kanavalle tuloa lomakkeessa pyydetyt tiedot. Matkustajaluetteloilmoitus tarvitaan sitten kanavassa kuljettaessa kuutena kappaleena. Passien numerot on oltava matkustajaluettelossa (voimassa olevat passit mukaan). Viisumia ei tarvita, jos matkalla ei poiketa Viipuriin.

Matkalla on oltava mukana myös aluksen rekisteröintiasiakirja ja siitä kopioita. Tästä on tehtävä myös englanninkielinen käännös kopioineen, joka todistaa aluksen päällikön omistus- tai hallinta-/käyttöoikeuden alukseen siinä tapauksessa, että veneilijä ei käytä luotsia Viipurinlahdella. Luotsia ei tarvitse käyttää alle 24 m pitkällä veneellä kuljettaessa, jos veneessä on VHF-radiopuhelin ja aluksen päällikkö tai joku miehistön jäsenistä on englannin tai venäjän kielen taitoinen.

Saimaan kanavan hoitokunnan palvelu oli erittäin hyvää. Ennakkoilmoittautumislomakkeeseen merkittiin kanavan läpiajolle aikaväli 1.-10.6. Ennakkoilmoittautumisen liitteenä heille on lähetettävä kuitti tai kopio kanavamaksusta, joka on alusta kohden yhteen suuntaan 16,80 €, menopaluu 33,60 €. Venäjän perimät maksut laskutetaan jälkikäteen. Maksettavaksi tulee vähintään palvelumaksu 10,00 USD. Luotsausmaksu on 29,80 USD tai ryhmässä kuljettaessa 21,70 USD alusta kohden alle 20 m pitkillä aluksilla.

Matka

Ohjeissa sanotaan, että kanavan suluilla varustetun osan (yhteensä 42,5 km) läpiajo kestää 6-8 tuntia. Sen jälkeen pitäisi vielä ajaa Viipurinlahdelle 14,6 km ja sieltä edelleen 67 km Suomen puolelle lähelle Santion rajavartioasemaa ennen klo 20 Moskovan aikaa yhteensä 82 km ~ 44 mpk (huvialukset saavat kulkea Venäjän aluevesillä klo 8-20 eli klo 7-19 Suomen aikaa). Suurin sallittu nopeus kanavassa on 16 km/h kanavaosuuksilla ja 18 km/h järviosuuksilla. Meidän nopeutemme oli n. 10 km/h ~ 5,5 solmua. Oli syytä aloittaa matkanteko mahdollisimman aikaisin.

Noin päivää ennen olimme olleet yhteydessä Saimaan kanavan hoitokuntaan. Siellä meitä oli kehoitettu ilmoittamaan saapumisemme myös Mälkiän sululle. Normaalisti pitää ajaa Lappeenrantaan vierassatamaan, mutta onnistuimme yöpymään Lauritsalan telakka-alueella. Selvisimme kanavaan klo 6:30.

Onas. Napsauttamalla näet kuvan kokonaan.
Onas. Napsauttamalla näet kuvan kokonaan.

Aamulla ja soitin vielä Mälkiän sululle ennen lähtöä. Tullessamme sulku oli avoinna meitä odottamassa, ja niin oli jatkossakin kaikilla kahdeksalla sululla (3 Suomessa ja 5 Venäjällä), ehkä liikenteen vähäisyyden vuoksi. Pari puutavaralastissa olevaa laivaa tuli kanavalla vastaan ja Carelia-niminen risteilyalus Lappeenrannasta tuli samaan sulkuun kanssamme matkallaan Viipuriin. Sulutuksissa vene kiinnitetään uivaan pollariin. Niiden sijainti vaihtelee puolelta toiselle mm. peräkkäisissä Mälkiän ja Mustolan suluissa. Kaikki sulutukset hoidetaan suomalaisten toimesta, suurelta osin kauko-ohjatusti.

Suomen passintarkastus ja tulli on Nuijamaanjärven Suomen puoleisessa päässä. Venäjän passintarkastus on Nuijamaanjärven toisessa päässä Pällin sululla ja tulli alimman sulun Brusnitchnoen alasatamassa. Venäjän puolen tarkastukset on tilattava Viipurin Agency Inflot’sta viimeistään kaksi tuntia ennen Venäjän federaation rajalinjan ylitystä. Puhelumme käytiin englanniksi. Tarkastukset sujuivat nopeasti. Ainostaan Pällin passintarkastuksessa saimme odotella vähän pitempään.

Sulutukset menivät nopeasti ja olimme Brusnitchnoen yläsatamassa klo 13. Koska aikaa klo 19 saakka oli vain kuusi tuntia ja matkaa 44 mpk jäljellä ja lisäksi tullaus vielä edessä, aloin jo miettiä yöpymistä kanavan yläsatamassa (ei maihinnousua). Soitin kuitenkin Suomen rajaviranomaisille Santioon, ja he kehoittivat meitä jatkamaan matkaamme sanoen meidän voivan tulla sinne vielä klo 22 mennessä. Näin sitten teimme tullauksen jälkeen. Merellä tuuli oli suotuisa, mutta ajoimme myös moottorilla purjeet pullollaan 6-7 solmun vauhtia. Saavuimme Suomeen lähelle Santion raja-asemaa klo 20:50 (21:50 Moskovan aikaa) ja tarkastuskin tehtiin vielä saman päivän puolella klo 21:00.

Onas. Napsauttamalla näet kuvan kokonaan.
Onas. Napsauttamalla näet kuvan kokonaan.

Yövyimme rajavartioaseman laiturissa yhdessä kahden muun purjeveneen kanssa. Ne olivat matkalla vastakkaiseen suuntaan, toinen ehkä Pietariin. Siihen suuntaan kanavasta ajettaessa valtakunnanraja on Nuijamaanjärven keskivaiheilla. Tiedossani ei ole, joustetaanko aikarajasta siellä, kuten meille tapahtui merellä. Suomen rajavartijat olivat varmasti olleet yhteydessä asiasta venäläisiin kolleegoihinsa. Brusnitchnoen yläsataman yöpymismahdollisuus palvelee myös kanavaa ylöspäin kulkevia veneitä.

Helsingissä, 10.06.2010

Jouko Berghäll, “Kumul” (Nimi tarkoittaa paratiisilintua)