Klikkaamalla saat kuvat suuremmiksi.
Paikalle, missä kumivene, Samosten ”Pisara” ja Ilpo Salmen ”Wanda” ovat sitä sitten alettiin rakentaa 23.5.1989.
Salmen Ilpo tutki rannan sopivuuden. Oliko se riittävän syvä, oliko siellä räjäytystä vaativia kiviä ja minne kiinnitysankkurit voidaan sijoittaa. Taustalla näkyy ”Ira”, jolla tuotiin osa tarvikkeista ja tekijöistä.
Samosen Pekka ja Salmen Ilpo olivat jo etukäteen (5.5.1989) käyneet mittaamassa laiturin kiinnityspaikat.
Pekka piirtää laiturin mallia ja Ilpo seuraa vieressä, että siitä tulee kunnollinen.
Pääosa laiturin rakentamisessa tarvittavasta tavarasta tuotiin saareen ”Wandalla”. Tulevan laiturin kiinnitykseen tarvittavan ketjun päässä on Samosen Pekka ja Erkki ”Vallu” Kuusirinne vetää ketjua rannalle.
Mutta vetivät sitä ketjua muutkin. ”Volgan lauttureina” vasemmalla Kauhasen Seppo ja oikealla Tuomikosken Hannu ja nuorisoakin oli mukana.
Laituri tehtiin Merihaan parkkihallissa ja hinattiin sieltä Onakseen. Kasaus alkoi 22.5.1989. Ponttoonien kehikkoja kokoamassa olivat ainakin Heikki Tenhovuori, Pekka Samonen, Erkki ”Vallu” Kuusirinne, Tapani Driksna, Ville Falck, Seppo Kauhanen, Jorma Rauvo, Hannu Tuomikoski, Mirja Samonen.
Ponttoonien asennusta
Ville Falck
Ilkka Tapio ja Kari Marvia
Matti Laitinen ja ”Kyykkä”.
Tapani Driksna, Erkki ”Vallu” Kuusirinne, Kari Marvia ja Pekka Samonen
Puuhaa riittää
Miehet asentavat jotain.
Sitten laituri nostettiin pyörien päälle.
Kulmarauta paikalleen.
Laiturista tuli niin raskas, että sen kuljetusta varten veteen laskupaikalle piti laiturin alle asentaa pyörät.
Laiturin kuljetus veteenlaskupaikalle tehtiin lihasvoimalla.
Päivänvaloon.
Tältä se näyttää ylhäältä katsoen.
Valmiina kuljetukseen.
Kadun ylitys ei tapahtunut suojatietä käyttäen!!
Veteenlasku tapahtui Hakaniemen sillan ”pylvässalissa” 26.05.1989 klo 05:40 aamuvirkkujen helsikiläisten hieroessa epäuskoisen näköisinä unisia silmiään.
”Sitten vaan veteen, niin nähdään kelluuko se”.
Ja kelluuhan se, ihan niinkuin pitikin.
Nostoliinat laiturin ympärille.
Kuljetus A-laituriin
Laiturin kuljetus Onakseen tehtiin hinaamalle se ”Wanda”-veneellä saareen.
”Ira”, ”Wanda” ja laituri valmiina lähtöön.
Sitten ”Wandan” perässä kohti Onasta.
Tervasaaren terassi kun taakse jää…
… ja sitten Katajanokka.
Laituri hinattiin Hevossalmen sillan kautta Sipoon selälle.
Sipoon selällä.
Matka taittui hitaasti, mutta varmasti..
… kauniissa kevätillassa.
Vaikka laituri olikin nyt valmis, niin sen kiinnittämiseen tarvittiin melkoinen määrä erilaista tavaraa. Nekin lastattiin veneisiin Merihaassa.
Poijuja täyttämässä läheisellä huoltoasemalla Sonja Tenhovuori, Ann-Mari Niemelä ja Ilkka Tapio.
Mersulla laiturille.
Pieneksi meinasi käydä Ilkka Tapion Mersu, kun poijuja lastattiin.
Ann-Mari Niemelä heittelee poijuja veneeseen Ilkka Tapiolle.
Poijuille tarvittiin painot, että pysyvät paikallaan laiturin luona.
Painoja täytettiin sementillä Merihaan huoltolaiturissa.
Painoja täyttämässä Heikki Tenhovuori, Raine Rauvo ja Pekka Samonen.
Kierittämällä painoja oli helppo siirrellä laiturilla. Ann-Marie on pomona.
Sitten tarvittiin raakaa voimaa ja sitä löytyi Falckin Villeltä ja Salmen Ilpolta.
Muutakin tavaraa tarvittiin.
Laituriin pitää saada kävelysilta ”lankonki”, jota pitkin päästään maihin. Parruja työntävät Falckin Tuuli, Rauvon Raine, Samosen Pekka, Falckin Ville ja Rauvon Jorma.
Laituria paikalleen vetävät Juvosen Jorma, Samosen Pekka ja Tenhovuoren Heikki.
Savolan Eka kiinnittää kiinnitysketjua laituriin.
”Tähänkö se kiinnitetään?” miettivät Erkki ”Vallu” Kuusirinne, koira, Sonja Tenhovuori, Salmen Ilpon vaimo ja Samosen Pekka.
Seuraavaksi tehtiin lankonki.
Lankonkin yläpään asennusta tekevät Tenhovuoren Heikki, Rauvon Jorma ja Samosen Pekka.
Lankonki on paikallaan, muttei vielä aivan valmis. Maila Rauvo, Pekan äiti ja Pekka sekä ??.
Lopusta huolehtivat Tenhovuoren Heikki, Samosen Pekka, ?? ja ??.
Talkooporukalle tuli nälkä. Salmen Ilpo savustaa kalaa.
Kun laituri oli paikallaan alettiin laskea poijujen ja laiturin ankkureita veteen.
Strategiana ja taktiikkana oli, että useampi kerrallaan ja käytetään raakaa voimaa.
Laituria varten tarvittiin neljä painoa. Ne nostettiin kerralla kuormalavalle ja …
… miehissä painoihin kiinni ja yli laidan.
Vipuvarreksi kelpasi myös kuormalava. ”Plumps”.
Viimeiseksi laitettiin laiturin toinenkin osa paikalleen.
Mutta sitä ennen pidettiin lettukestit. Raili Tapio toimii emäntänä.
Kohta se on paikallaan.
Vetoapua tarvittiin myös maista. Ahosen Heikki ja Rauvon Raine vetävät.
Työkalut pois ja laituri puhtaaksi, niin kelpaa siihen rantautua.