Kuvat Mauri Terho
Ison laiturin rakentaminen aloitettiin 13.04.1990. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin olivat tukipalkit tulleet elinikänsä tienpäähän. 18.07.2010 poijulautta odotti työmiehiä, joiksi ensialkuun ilmoittautuivat Lehtisen Jukka ja Rissasen Martti.
Työ alkoi aputuen paikalleen asentamisella. Sitä varten kaverit ”piiloutuivat” laiturin alle. Laituria voitiin kuitenkin käyttää normaalisti. Se siis kesti useammankin ihmisen painon.
Laiturin käyttäjiä kuitenkin varoitettiin Jukan tekemällä kyltillä menemästä liian lähelle meren puoleista reunaa. Varsinainen korjaaminen aloitettiin laiturin ”maan” puoleisesta päästä. Jukka ja Martti irrottavat tukipalkin yläpultteja.
Työkalut olivat sellaista kokoa, ettei hennompi ihminen niitä jaksanut käsitellä, mutta tästä huolimatta tarvittiin lisää vipuvartta. Vipuvarreksi kelpasi hyvin vaikka pitkä köysi.
Ensimmäinen tukipalkki on irti ja kahden miehen voimin se saatiin laiturille. No, olihan käytössä pienempääkin työkalua ja kaikenlaista tarviketta, joita Jukka oli ajatellut tarvitsevansa.
Toinen palkki irroitettiin vastaavasti. Palkin ympärille laitettiin liina ja yläpään pultit avattiin. ”Nyt tää on helppoa, kun ei ole toista palkkia tiellä”, totesi Jukka.
Sitten alapään pultit löysälle ja palkki laskettiin kalliolle. Viimeiseksi alapään pultit kokonaan auki ja palkki laiturille. Nyt aputukki joutui ”töihin”, tällä kohdalla koko laiturin paino makaa tukin päällä.
Ensimäiset tukipalkit ovat laiturilla. Ne merkittiin, jotta palkit saadaan huollon jälkeen takaisin oikealle paikalle ja vielä oikein päin.
Päivä oli helteinen ja työ rankkaa, joten ei ollut ihme, että välillä tuli jano. Kiinnityskappaleiden irroitukseen tarvittiin liinojen lisäksi myös kettinkiä ja narua.
Kiintoavain sidottiin narulla paikalleen ja vipuvartena käytettiin kettinkiin sidottua puupalkkia. Näin syntyi riittävästi momenttia pulttien aukaisuun. Joku oli silloin kaksikymmentä vuotta sitten kiristänyt pultit oikein ”nuoruuden innolla”, etteivät vaan aukeaisi vahingossa. No, taisi siinä ruosteellakin olla osuutta asiaan.
Kun vipuvarsi oli oikeassa paikassa, niin sitten vaan sitä Antero Mertarannan kuuluttamaa ”tiukkaa vääntöä”. Lekaankin oli pakko turvautua, kun joka pulttiin ei saatu kunnon vipuvartta.
Eikä tarvittu Aleskis Kiven ”seitsemän miehen voimaa”. Ainahan kaksi MVS:läistä vastaa seitsemää veljestä, kun homma on hanskassa. Siis ei pelkällä voimalla, vaan myöskin järkeä sai käyttää. Ja sitähän näillä miehillä riittää.
Palkkien lisäksi irroitettiin kaikki muutkin osat. Laiturien alle jäi vielä tämän näköistä puuhaa.
Tällaiseksi laituri jätettiin odottamaan palkkien ja muiden osien kunnostusta. Miten tästä jatkettiin. Siitä lisää seuraavaksi.
Tästä eteenpäin kuvat Jukka Lehtinen
Rissasen Martilla oli pihassaan tarpeeton liimapuun pätkä. Tästä Martti ja Lehtisen Jukka suunnittelivat uuden tuen. Martin mukaan se kestäisi laiturin ja käyttäjien painon yhtä hyvin kuin rautatuet. Samosen Pekka sai vihiä laituriremontista ja koska hän oli laiturin alkujaan suunnitellut, niin innostui projektista. Seuraavalla viikolla laiturille ilmestyi uudet työkalut. Tarkoituksena on irroittaa kaikki palkit yksitellen, kunnostaa ne kaikki kerralla ja laittaa sitten takaisin palkki kerrallaan. Väliaikaistuki on helppo ”kloonata” ja laituri kestää niiden varassa, kunhan ei järjestetä laituritanssiaisia.
Pekka sovittaa tukea paikalleen. Tuen kiinnitysreiät porattiin tuen yläosaan ettei laituri painuisi alas.
Alapäästään tuki on kiinnitetty ketjuilla kallioon ettei se liukuisi pois. Yläpäästään se kiinnitettiin samoihin kiinnikkeisiin missä varsinaiset tuet tulevat. Kuvassa näkyvät tukiosat on jo käsitelty siten, että ne kestäisivät seuraavat kaksikymmentä vuotta.
Tekijät tarkastelevat ”kättensä töitä” ja ovat syystäkin tyytyväisen näköisiä. Kunhan koko homma on hoidettu, niin kelpaa sitä tepastella laiturilla turvallisesti. Mutta tekijöitä tarvittaisiin, ettei koko homma jää Jukalle, Martille ja Pekalle. Ohjeet tulevat Onaksen keittokatokseen, lupaa tiedotusvastaava.
-
Viimeisimmät artikkelit
Arkistot
- lokakuu 2024
- elokuu 2024
- huhtikuu 2024
- helmikuu 2024
- syyskuu 2023
- elokuu 2023
- huhtikuu 2023
- maaliskuu 2023
- joulukuu 2022
- lokakuu 2022
- syyskuu 2022
- elokuu 2022
- heinäkuu 2022
- maaliskuu 2022
- syyskuu 2021
- elokuu 2021
- heinäkuu 2021
- kesäkuu 2021
- maaliskuu 2021
- joulukuu 2020
- marraskuu 2020
- syyskuu 2020
- elokuu 2020
- kesäkuu 2020
- toukokuu 2020
- huhtikuu 2020
- maaliskuu 2020
- joulukuu 2019
- syyskuu 2019
- elokuu 2019
- kesäkuu 2019
- toukokuu 2019
- huhtikuu 2019
- maaliskuu 2019
- helmikuu 2019
- syyskuu 2018
- kesäkuu 2018
- huhtikuu 2018
- maaliskuu 2018
- helmikuu 2018
- tammikuu 2018
- joulukuu 2017
- marraskuu 2017
- lokakuu 2017
- syyskuu 2017
- elokuu 2017
- kesäkuu 2017
- toukokuu 2017
- huhtikuu 2017
- tammikuu 2017
- marraskuu 2016
- syyskuu 2016
- elokuu 2016
- kesäkuu 2016
- toukokuu 2016
- huhtikuu 2016
- maaliskuu 2016
- helmikuu 2016
- joulukuu 2015
- syyskuu 2015
- elokuu 2015
- heinäkuu 2015
- kesäkuu 2015
- toukokuu 2015
- huhtikuu 2015
- maaliskuu 2015
- helmikuu 2015
- tammikuu 2015
- marraskuu 2014
- lokakuu 2014
- syyskuu 2014
- elokuu 2014
- heinäkuu 2014
- kesäkuu 2014
- toukokuu 2014
- huhtikuu 2014
- maaliskuu 2014
- helmikuu 2014
- tammikuu 2014
- joulukuu 2013
- marraskuu 2013
- lokakuu 2013
- syyskuu 2013
- elokuu 2013
- heinäkuu 2013
- kesäkuu 2013
- toukokuu 2013
- huhtikuu 2013
- maaliskuu 2013
- helmikuu 2013
- tammikuu 2013
- marraskuu 2012
- lokakuu 2012
- syyskuu 2012
- elokuu 2012
- heinäkuu 2012
- kesäkuu 2012
- toukokuu 2012
- huhtikuu 2012
Kategoriat
Avainsanat
- aikataulu
- Bajamaja
- elojuhlat
- johtokunta
- Juhannus
- Juhlat
- kesäparatiisi
- Kilpailut
- korjaus
- kotisatama
- kruunusillat
- kuolleet
- Laituri
- laituripaikat
- lintulahti
- merihaansilta
- merihaan veneseura
- merihaka
- onas
- paratiisi
- rakennustyömaa
- rakentaminen
- saariparatiisi
- satama
- Septi
- silakkafestarit
- syyskokous
- Sähkö
- Sää
- tervasaari
- Vartiointi
- venepaikka
- veneseura
- Vesillelasku
- vuosikokous
- väistösatama
Meta
Sivut