Veneet
Sun Odysseus 37 (Grimi)
Uolevi Karkamo ( C )
Pekka Lavinkoski
Jukka-Pekka Porko
Ismo Mikkonen (kasööri)
Vesa Nurmi
Heikki Tamminen
Bavaria 38 (Lupetta)
Eila ja Hannu Mäenpää ( C )
Kari Nyholm
Auli Hikipää (kasööri)
Tuula ja Jorma Lindgren
Kulut
Lennot, vene ja venemajoitus n. 735,00€ / henkilö.
Aikataulu ja reitti
la 6.9.
Tapaaminen Seutula-Vantaa lentokentällä klo 12.15. Lento klo 13.30 Helsinki – klo 16.00 Dubrovnik.
Dubrovnikista bussilla satamaan, veneiden vastaanottotarkistus, matkaeväiden hankinta ja majoittuminen veneisiin.
Ravintolaruokailu snapseineen ja viineineen n 18 € / hlö.
Lavarin saapuminen veneeseen onnistui, mutta veneen uimatasolta tuli veteen pulahdus. Lavari opetteli uimaan, mutta nostettiin laiturille. Lavari, vaatteet, rahat, kamera ja kännykkä kastuivat. Kuivauksen jälkeen muut toimivat paitsi kännykkä.
su 7.9.
Lähtö satamasta klo 9.30 koneilla n. 3 mailin verran, jonka jälkeen purjein eteenpäin. Lupetta kulki purjein Grimiä nopeammin, johtuiko se miehistön taidoista tai Lupetta veneenä vain oli nopeampi. Puolenpäivän jälkeen uintitauko Rudan poukamassa.
Tulo Sipanska Lukaan (Sipan saari) klo 17.00, 21 M
Ankkurikiinnityksenä perä laiturissa. Lupettan ankkurin ei toiminut sähköisesti, joten se asettautui Grimin kylkeen. Kari souti ankkurin kumiveneellä mereen, koska oli kuulemma (Lady M) tulossa kova myrsky yöksi.
Vesa oli vauhtivuorossa, mutta vain aurinkoslipsit putosivat mereen.
Rantaravintolassa ruokailu ja ajoissa nukkumaan. Satamassa ei ollut palveluja, mutta maksujen kerääjä, jonka veli asuu Suomessa Karhulassa, sanoi että ensi vuonna on myös suihkut ja vessat.
Satamamaksu oli 6,70 €/vene.
ma 8.9.
Jukkis sukelsi aamulla Vesan slipsit merestä.
Lähtö Sipanska Lukasta klo 8.45. Lupetta nosti ankkurin käsin ja oli yhteydessä tämän elektroniikkaongelman takia Denikseen.
Klo 13.40 iso purjevene tuli vauhdilla takaa Palace Lukan kapeikossa ja Denis hyppäsi Lupettaan ja näytti ankkurin sähköön vaikuttavan nippelin ja ankkuri toimi taas sähköllä moitteettomasti.
Uimassa Palace Lukan poukamassa.
Tulo Pomenaan (Mljet saari) klo 16.15, 31 M
Venekiinnitykset olivat moorings-köysillä ja Grimin miehistö joutui tekemään ravintolan kanssa sopimuksen syömisestä, jolloin satamamaksu sisältyi palveluun. Lupettan miehistö söi toisessa ravintolassa alkupaloiksi sinisimpukoita ja ottaen köpsis -ryyppyjä. Köpsis sai aikaan kilpailevan huudon slovenialaisia veneilijöiltä ”triiii-ton”, joka kuulosti melkein köpsikseltä.
Lupettalta ei satamamaksuja edes kyselty.
ti 9.9.
Lähtö Pomenasta klo 9.10. Puoliltapäivin poikettiin pieneen Raciscen kylään, jossa Vesa osti 5 litran pulloon paikallisen asukkaan omaa viiniä, jonka nauttiminen veikin useampia päiviä. Kumiveneillä rantautumiset ja liikkumiset olivat todellisia taidonnäytteitä. Pari painavaa miestä (Heka ja Vesa) istuu veneen samalla reunalla, bensatankki on tyhjänä ja vene vuotaa, niin oli siinä nautintoa.
Tulo Vela Lukaan (Korculan saari) klo 19.30, 48 M
Kumpikin vene söi ravintolaruokailun omissa ravintoloissa, kun Lupettan väki ei löytänyt Grimiläisiä.
Satamamaksu oli veneen koon mukaan n. 11,50 € / vene.
ke 10.9.
Lähtö Vela Lukasta piti olla aamupäivällä, mutta tuli ukkosmyrsky, joka ajoi lopulta veneet pois laiturista. Sade jatkui, joten päätettiin jäädä tähän satamaan ja Grimi kylkikiinnityksenä laiturissa ja Lupetta Grimin kyljessä. Myöhemmin tuli Lupettan kylkeen vielä yksi vene, jonka kippari Herbert tarjosi viinit. Ravintolasyöminen meni taas venekunnittain ja Lupetta söi vajaan 5 euron hintaiset pizzat. Toisen yön satamamaksut olivat kylkikiinnityksestä johtuen suuremmat eli Grimi 17 € ja Lupetta sai 30 % alennusta, koska miehistö joutui kulkemaan pitemmän matkan, joten maksu oli vain 12 €.
to 11.9.
Lähtö Vela Lukasta klo 8.00 koneella ja välillä purjein.br>
Alkoi Lavarin synttäripäivä, molemmissa veneissä laulettiin Lavarille ”paljon onnea”-laulu.
Matkalla linjalaiva tööttäili Lupettalle, joka antoikin tietä suuremmalle alukselle.
Tulo Korculaan (Korculan saari) klo 12.30, 30 M
Sataman palvelut olivat hyvät ja puolipäivämaksu 17-18 € oli kiinni veneen koosta ja miehistön luvusta.
Vanhaan kaupunkiin tutustumista ja tarkoituksena oli lähteä vielä iltapäivällä eteenpäin.
Grimi lähtikin, mutta Lupetta jäi potkuristaan moorings -köyteen kiinni. Kari sukelsi köyden irti, mutta moottorin kytkin ei toiminut ja Grimikin palasi laituriin. Hannun soittelujen jälkeen selvisi, että Lupetta jää korjattavaksi ja Lupettan miehistö jatkaa matkaa muilla välineillä perjantaina. Joten kaikki jäätiin yöksi Korculaan.
Iltaruokailu syötiin kaikki yhdessä. Lavari puhui ja kiitti syntypäiväonnitteluista sekä tarjosi paukut yhteisestä piikistä. Juhlat jatkuivat vielä veneillä Lavarin tarjotessa giniä ja tuoremehua.
Satamamaksuja ei enää maksettu.
pe 12.9.
Grimi lähti Korculasta klo 7.30 ja matkasi hyvän tuulen vallitessa Dubrovnikin marinaan, ollen siellä jo lopputankkauksineen ennen klo 16.00, 50 M
Lupetta hinattiin aamulla korjaamon laituriin ja mekaanikko Angelo poikansa kanssa ryhtyi korjaamaan moottorin kykintä joutuen irrottamaan koko koneen. Angelon poika vei autolla Lupettan miehistön matkatavarat laivalaiturille. Tästä linjalaiva Tamaris (maksu 1,35 €/hlö) vei väen mantereelle noin puolen tunnin päässä olevaan pieneen Orebic -kaupunkiin, josta pikkubussi vei miehistön Dubrovnikin marinan kautta hotelli Petkaan. Lupettan miehistölle olisi tarjottu venemajoitus myös marinassa, mutta päätimme kuitenkin yöpyä hotelissa omalla kustannuksella (33 €/hlo).
Aurinkomatkojen opas Miia hoiti kaikki nämä poikkeusjärjestelyt loistavasti, meille korvattiin 62 €/hlö puuttuvasta purjehduspäivästä sekä kaikki muu kuljetus hoitui maksutta. Lisäksi näin jälkikäteen tulee mieleen, että Lupettan lopputankkaus jäi suorittamatta.
Iltaruokailu tapahtui vanhassa kaupungissa ja melkein kaikki olivat mukana. Uolu oli opettanut nuorelle houkutuslinnulle suomenkieltä. Tyttönen lausuikin hyvin viehättävästi ”minä rakastan sinua” ja sai meidät mukaansa ravintolaan ilmaisten alkujuomien ja parin punaviinin myötä syömään hyvin maittavan illallisen.
Purjehdusmatkat yhteensä n. Grimi 180 M ja Lupetta 130 M
la 13.9.
Aamupäivän kävelyä Dubrovnikin vanhassa kaupungissa.
Bussilla Dubrovnikin lentokentälle klo 14.40 ja kone lähti etuajassa klo 16.30 ja Helsinkiin saavuttiin vajaa tunnin etuajassa.
Varsin onnistunut Kroatian-purjehdus !
Hannu kirjaili nämä muistin ja pienten muistiinpanojen pohjalta. Jos joku haluaa kyseenalaistaa tässä julkaistut tiedot tai haluaa omista muistikuvistaan lisäyksiä, niin otan ne mielihyvin vastaan.